Człowiek każdego dnia odbiera świat różnymi zmysłami. Otaczają nas obrazy, dźwięki, zapachy i smaki. Patrzymy na otaczających nas ludzi i oglądamy różne programy telewizyjne. Słyszymy śpiew ptaków i sąsiada wiercącego dziurę w ścianie. Czujemy zapach powietrza po deszczu i intensywną woń benzyny.
W dodatku dotykamy różnych faktur – przyjemnych i tych sprawiających czasem ból. Kurs integracji sensorycznej (lub też nazywany inaczej terapią SI) pomaga osobom, które mają problem z odbieraniem wszystkich bodźców – tych pozytywnych i mniej miłych.
Przeczytaj więcej o układzie sensorycznym, poznaj objawy świadczące o jego zaburzeniach i dowiedz się, kto powinien chodzić na zajęcia sensoryczne i jak wygląda taki kurs.
Poznaj lepiej układ sensoryczny
Wspomnieliśmy już na samym początku o zmyśle wzroku, słuchu, węchu, smaku i dotyku. Na odbiór informacji z otaczającego nas świata wpływ ma jeszcze zmysł równowagi oraz propriocepcja (czucie głębokie), która polega na odczuwaniu swojego ciała i umiejętności lokalizowania jego części w przestrzeni (np. dotknięcie nosa czy ucha bez konieczności patrzenia w lustro). Gdy z jakichś powodów dochodzi do zaburzeń odbierania bodźców, układ nerwowy nie potrafi odpowiednio zareagować. Dlatego tak ważne jest zadbanie o integrację sensoryczną. Kurs przeznaczony jest dla dzieci zmagających się na co dzień z różnymi trudnościami – poniżej wymieniamy z jakimi.
Kto powinien chodzić na kurs integracji sensorycznej?
Układowi sensorycznemu poświęca się zwykle znacznie mniej uwagi niż pozostałym układom w ciele człowieka. Mając jednak dziecko, warto uważnie obserwować jego zachowanie, a wszelkie niepokojące objawy należy omówić z lekarzem lub profesjonalnym terapeutą. Wśród niektórych objawów popularnych dla osób z zaburzeniami integracji sensorycznej można zaliczyć:
- problemy z utrzymaniem równowagi,
- częste wpadanie na drzwi, meble i inne przedmioty,
- trudności w radzeniu sobie z emocjami,
- nieumiejętność posługiwania się nożyczkami,
- trudności w samodzielnych czynnościach, takich jak ubieranie się czy jedzenie,
- nienaturalne (zbyt szybkie lub zbyt wolne) tempo przemieszczenia się,
- częste problemy z koncentracją,
- trudności w spokojnym wysiedzeniu w miejscu,
- lęk przed niespodziewanym dotykiem,
- nieumiejętność ocenienia potrzebnej siły do wykonania jakiegoś zadania (np. do rzutu piłką).
Oczywiście wystąpienie któregokolwiek z tych objawów nie musi wcale świadczyć o konieczności podjęcia terapii SI. Dziecko musi najpierw zostać zdiagnozowane przez profesjonalistę. Zazwyczaj kurs integracji sensorycznej zalecany jest również dzieciom z: zespołem Aspergera, autyzmem, zespołem Downa, mózgowym porażeniem dziecięcym i ADHD, ponieważ szereg różnorodnych ćwiczeń pozytywnie wpływa na ich rozwój.
Przebieg kursu integracji sensorycznej
Gdy po rozmowie z rodzicami i przeprowadzeniu spotkań diagnostycznych z dzieckiem okaże się, że młody pacjent musi uczestniczyć w zajęciach, rozpoczyna się integracja sensoryczna. Kurs powinien być zawsze odpowiednio dopasowany do potrzeb dziecka. Zazwyczaj w specjalistycznych gabinetach znajduje się odpowiednio przygotowana sala sensoryczna, na której dziecko może uczestniczyć w ćwiczeniach poprzez zabawę.
Terapia SI składa się z różnej liczby spotkań – wszystko jest zależne od stopnia zaburzeń i zaangażowania w zajęcia. Terapeuci opracowują ćwiczenia w taki sposób, aby mogły być one powtarzane w domu, ponieważ jedno spotkanie w tygodniu to zazwyczaj zbyt mało, aby „pobudzić” układ sensoryczny. Dopiero po kilku tygodniach regularnej pracy można zauważyć pierwsze upragnione efekty.
Jeżeli szukasz miejsca, do którego mogłabyś zapisać swoje dziecko, to sprawdź zajęcia sensorycznie prowadzone przez wrytmieuważności.pl. Ten specjalistyczny gabinet mieści się w Poznaniu. Na miejscu czeka Cię profesjonalne wsparcie i pomoc. W gabinecie każdy pacjent przechodzi czterostopniowy proces diagnostyczny, który pomaga jak najlepiej dopasować ćwiczenia do dalszej pracy.